Wpisy o tagach ‘PWN’

„Logo. Przewodnik dla projektantów”, Michael Evamy

Bezsprzecznie „Logo” jest obowiązkową i już kultową pozycją na półce każdego designera logo, jednak warto też rozpatrzeć znaczenie tej książki dla kogoś, kto jest związany z działalnością w jakiejkolwiek organizacji. Warto wtedy potraktować ją jako miłą, relaksującą lekturę, dzięki której inaczej spojrzymy na zagadnienie identyfikacji wizualnej. W albumie tym, bo tak też można określić tą pozycję, znajdziemy setki przykładów logo zawierających dokładną i jednocześnie nienużącą informację na temat twórcy oraz historii, idei lub innych związanych z nimi ciekawostkami.

Mogłoby się wydawać, że sprawy związane z projektowaniem logo powinny obchodzić jedynie profesjonalnych designerów. Być może w przypadku dużych korporacji, w których przeznacza się duże nakłady finansowe na kwestie identyfikacji wizualnej, takie stwierdzenie jest prawdziwe. Niestety w przypadku mniejszych organizacji, które często za pomocą skromnych środków próbują stworzyć jakikolwiek wizerunek, mogą pojawić się fatalne w skutkach pomyłki. Dowodem na to jest chociażby ten oto zbiór chybionych projektów: http://www.artistmike.com/Bad-Logos/BadLogos.html

Niewątpliwym plusem „Logo” jest to, że nie jest to rodzaj książki, którą przeczytamy i odłożymy na półkę zapominając o niej po kilku dniach. Mnogość pomysłów, niesamowita dawka energii i kreatywności z jaką mamy do czynienia sprawia, że z radością wraca się do tej pozycji, aby chociaż zerknąć na to, w jaki dobitny i zarazem prosty sposób można przedstawić np. biuro architektoniczne czy kampanię turystyczną.

Na pierwszy rzut oka dziwi to, że większość logo jest czarno-biała. Dopiero po przeczytaniu wstępu dowiadujemy się, że jest to celowy zabieg, który ma uwypuklić formę logo i sprawić, że kolory nie będą rozpraszać naszej uwagi. Osobiście chętnie zapoznałbym się również ze znaczeniem koloru w identyfikacji wizualnej, jednak o barwach nie wspomina się tu za często.

Jako że „Logo” jest już pozycją klasyczną i kultową, nie pozostaje mi nic innego jak szczerze polecić tą rewelacyjną książkę każdemu, kogo choć odrobinę interesuje wzornictwo tego typu.

Recenzent: Krystian Mularczyk
Sprawdź tę pozycję w księgarni PWN!

„Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej”, John Stewart

Można powiedzieć, że „Mosty zamiast murów” to książka syntetyczna i wieloaspektowa. Cały pomysł książki opiera się na połączeniu prac naukowych różnych autorów, wybieraniu esencji z całej dostępnej wiedzy o komunikacji interpersonalnej. Zatem nabywając książkę Johna Stuarta otrzymujemy wyselekcjonowane i najważniejsze informacje w formie dość prostego, zrozumiałego, naukowego języka.

Stewart zaczyna w logiczny sposób dostarczać czytelnikowi kolejne porcje fundamentalnych zasad komunikacji, począwszy od wyjaśnienia różnic między komunikacją bezosobową i międzyosobową, następnie omówienia teorii transakcyjnej, by w końcu w kolejnych dwóch rozdziałach przedstawić komunikację werbalną i niewerbalną. Jednak ku zaskoczeniu (po przeczytaniu dość dużej ilość literatury o komunikacji interpersonalnej) okazuje się, że ta czysta teoria to dopiero niewielkie preludium do kolejnych, obszernych pięciu rozdziałów.

Istotnym elementem całej książki, który zdecydowanie poprawia jej odbiór i zrozumienie są przykłady rzeczywistych dialogów. Na ich bazie autor w prosty sposób obrazuje istotę problemu oraz dokonuje analizy sposobu komunikacji pomiędzy dwiema osobami. Stewart wybrał niewątpliwie bardzo pragmatyczny i efektywny sposób wyłożenia całej wiedzy czytelnikowi. Osobiście dużo łatwiej jest mi po lekturze tej książki dostrzegać podobne schematy rozmów do tych przedstawionych w książce i rozwiązywać wszelkie trudności bądź prowadzić rozmowę z drugą osobą na bazie wskazówek przedstawionych przez Stewarta.

Książa Johna Stewarta jest niewątpliwie lekturą bardzo poruszającą, potrafi zabrać czytelnika w daleką podróż w głąb siebie i odkrywania swoich słabości oraz mocnych stron w komunikowaniu się z innymi ludźmi. Pozwala ona na spojrzenie na nasze związki, przyjaźnie, konflikty w rodzinie z różnych perspektyw. Można śmiało rzec, że w niektórych momentach autor dosłownie otwiera nam oczy i pozwala zrozumieć źródło naszych problemów i potknięć w komunikacji interpersonalnej.

„Mosty zamiast murów” to książka, którą można polecić wszystkim, którzy dążą do rozwoju osobistego i poszukują impulsów do wewnętrznych zmian siebie.

Recenzent: Piotr Ostrowski
Sprawdź tę pozycję w księgarni PWN!

„Magia Harry’ego Pottera – Kreowanie globalnej marki”, Stephen Brown

Pierwsze kilkanaście stron książki Stephen’a Brown’a tworzy wrażenie, że została napisana, aby wykorzystać wprost popularność serii przygód Harry’ego Potter’a i na fali tej popularności sprzedać jak najwięcej egzemplarzy (również tytuł nie pozwala myśleć inaczej). Jednakże, jak się okazuje, to tylko iluzja i tak naprawdę w miarę zagłębiania się w szczegóły i konkretne przykłady narasta ciekawość poznania całej mechaniki działania i kreowania globalnej marki.

Cała historia początkowo nieznanej i niedocenianej J.K. Rowling zadziwia obrotem wydarzeń. Stephen Brown odkrywa przed nami krok po kroku, jak jedna książka, a właściwie umiejętność stworzenia historii, w szczególności umiejętne operowanie akcją i akcentowanie odpowiednich bohaterów, może być inicjatorem przyszłych, niewyobrażalnych sukcesów. Osobiście, jedynie jako czytelnik kolejnych tomów Harry’ego Pottera, nie zdawałem sobie sprawy ze spektrum stosowanych akcji i technik marketingowych.

Same książki wydane przez J.K. Rowling, jak pokazuje autor, to właściwie niewielka część zysków jakie wpłynęły na konto brytyjskiej pisarki. Większość dochodów i pokaźnego majątku została zdobyta poprzez ekranizację poszczególnych tomów książki, sprzedaż zabawek, gadżetów, plakatów itp. Stephen Brown jednak nie skupia się wyłącznie na sukcesach, jakie odniosła Rowling, ale również na błędach i przewijających się potknięciach, które w oczywisty sposób mogą wystąpić, gdy dochodzi do działań o charakterze globalnym.

Pozycja ta być może nie dostarcza typowej naukowej wiedzy z zakresu marketingu, lecz niewątpliwie jest opowieścią w której każdy adept ekonomii dostrzeże wcześniej nabywane w toku studiów teorie i wiedzę teoretyczną wykorzystywaną w niezwykle efektywny sposób.

Jeśli poszukujesz „lekkiej” lektury, która posiada w sobie użyteczną wiedzę z dziedziny marketingu i nie tylko – ta pozycja jest z pewnością dla Ciebie!

Recenzent: Piotr Ostrowski
Sprawdź tą pozycję w księgarni PWN!

„Przedsiębiorstwo usługowe. Zarządzanie”, Redakcja naukowa: Beata Filipiak, Aleksander Panasiuk

Autorzy tego wydania już na wstępie zaznaczają, że jest to przede wszystkim podręcznik akademicki mający stanowić pomoc dydaktyczną dla braci studenckiej oraz wszelkich innych osób związanych z nauką. Zaznaczono też, że skorzystać z niego mogą też osoby związane z praktyką gospodarczą, a mówiąc jaśniej – ludzie biznesu. Czy jest tak na prawdę?

Co to jest?
Na początek napiszę, czym podręcznik ten z pewnością nie jest. Na pewno pozycji tej nie można traktować wprost, jako podręcznika z poradami biznesowymi (w stylu „co powinieneś, a czego nie powinieneś robić”, plus klika przezabawnych anegdot), jakich obecnie wiele na rynku. Dlatego jeśli szukasz lekkiej, relaksującej lektury z dziedziny zarządzania, polecam sięgnąć do innych ciekawych pozycji Wydawnictwa PWN.

W takim razie co?
Omawiana pozycja serwuje nam prawie 400 stron surowej, rzetelnej wiedzy, zawężonej ściśle do zarządzania przedsiębiorstwem usługowym. Każdy z 21 rozdziałów poświęcony jest odrębnemu, kluczowemu zagadnieniu od organizacji przedsiębiorstwa, przez zarządzanie kosztami, marketing, logistykę, informatyzację, aż na zarządzaniu wiedzą kończąc. Każdy rozdział omawia szeroko dane zagadnienie, systematyzuje je, przedstawia jego funkcjonowanie, zastosowanie, aktualne trendy w rozwoju, a czasem nawet rekomendacje.

Niewątpliwie zaletą książki jest to, ze każdy jej dział został opracowany przez specjalistę z danej dziedziny. Autorzy ci to pracownicy naukowo-dydaktyczni Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego, co jest gwarantem pochodzenia wiedzy z pewnego, rzetelnego źródła, która jest na bieżąco aktualizowana. Szczególnie istotne jest to dla osób, które chcą zastosować podane schematy i wiedzę w praktyce biznesowej – maja oni pewność, że nie porywają się oni na przestarzałe rozwiązania, co w skrajnych przypadkach mogłoby oznaczać biznesowe samobójstwo.

Dla kogo?
Jako student oraz współpracownik firmy usługowej jestem pewny, że pozycja ta będzie bardzo przydatna wszystkim studentom, którzy potrzebują kompendium wiedzy z zarządzania, zawężonego ściśle do przedsiębiorstw usługowych. Podręcznik ten może też być użytecznym narzędziem w pracy praktyka biznesowego, ale pod warunkiem, że taka osoba ma choćby minimalne zacięcie naukowe, czas oraz ochotę na wyłuskanie bardzo cennych wskazówek z tekstu naukowego. Dlaczego? Wystarczy sprawdzić samemu…

Recenzent: Krystian Mularczyk
Sprawdź tą pozycję w księgarni PWN!