Wpisy o tagach ‘marka’

„Logo. Przewodnik dla projektantów”, Michael Evamy

Bezsprzecznie „Logo” jest obowiązkową i już kultową pozycją na półce każdego designera logo, jednak warto też rozpatrzeć znaczenie tej książki dla kogoś, kto jest związany z działalnością w jakiejkolwiek organizacji. Warto wtedy potraktować ją jako miłą, relaksującą lekturę, dzięki której inaczej spojrzymy na zagadnienie identyfikacji wizualnej. W albumie tym, bo tak też można określić tą pozycję, znajdziemy setki przykładów logo zawierających dokładną i jednocześnie nienużącą informację na temat twórcy oraz historii, idei lub innych związanych z nimi ciekawostkami.

Mogłoby się wydawać, że sprawy związane z projektowaniem logo powinny obchodzić jedynie profesjonalnych designerów. Być może w przypadku dużych korporacji, w których przeznacza się duże nakłady finansowe na kwestie identyfikacji wizualnej, takie stwierdzenie jest prawdziwe. Niestety w przypadku mniejszych organizacji, które często za pomocą skromnych środków próbują stworzyć jakikolwiek wizerunek, mogą pojawić się fatalne w skutkach pomyłki. Dowodem na to jest chociażby ten oto zbiór chybionych projektów: http://www.artistmike.com/Bad-Logos/BadLogos.html

Niewątpliwym plusem „Logo” jest to, że nie jest to rodzaj książki, którą przeczytamy i odłożymy na półkę zapominając o niej po kilku dniach. Mnogość pomysłów, niesamowita dawka energii i kreatywności z jaką mamy do czynienia sprawia, że z radością wraca się do tej pozycji, aby chociaż zerknąć na to, w jaki dobitny i zarazem prosty sposób można przedstawić np. biuro architektoniczne czy kampanię turystyczną.

Na pierwszy rzut oka dziwi to, że większość logo jest czarno-biała. Dopiero po przeczytaniu wstępu dowiadujemy się, że jest to celowy zabieg, który ma uwypuklić formę logo i sprawić, że kolory nie będą rozpraszać naszej uwagi. Osobiście chętnie zapoznałbym się również ze znaczeniem koloru w identyfikacji wizualnej, jednak o barwach nie wspomina się tu za często.

Jako że „Logo” jest już pozycją klasyczną i kultową, nie pozostaje mi nic innego jak szczerze polecić tą rewelacyjną książkę każdemu, kogo choć odrobinę interesuje wzornictwo tego typu.

Recenzent: Krystian Mularczyk
Sprawdź tę pozycję w księgarni PWN!

„Magia Harry’ego Pottera – Kreowanie globalnej marki”, Stephen Brown

Pierwsze kilkanaście stron książki Stephen’a Brown’a tworzy wrażenie, że została napisana, aby wykorzystać wprost popularność serii przygód Harry’ego Potter’a i na fali tej popularności sprzedać jak najwięcej egzemplarzy (również tytuł nie pozwala myśleć inaczej). Jednakże, jak się okazuje, to tylko iluzja i tak naprawdę w miarę zagłębiania się w szczegóły i konkretne przykłady narasta ciekawość poznania całej mechaniki działania i kreowania globalnej marki.

Cała historia początkowo nieznanej i niedocenianej J.K. Rowling zadziwia obrotem wydarzeń. Stephen Brown odkrywa przed nami krok po kroku, jak jedna książka, a właściwie umiejętność stworzenia historii, w szczególności umiejętne operowanie akcją i akcentowanie odpowiednich bohaterów, może być inicjatorem przyszłych, niewyobrażalnych sukcesów. Osobiście, jedynie jako czytelnik kolejnych tomów Harry’ego Pottera, nie zdawałem sobie sprawy ze spektrum stosowanych akcji i technik marketingowych.

Same książki wydane przez J.K. Rowling, jak pokazuje autor, to właściwie niewielka część zysków jakie wpłynęły na konto brytyjskiej pisarki. Większość dochodów i pokaźnego majątku została zdobyta poprzez ekranizację poszczególnych tomów książki, sprzedaż zabawek, gadżetów, plakatów itp. Stephen Brown jednak nie skupia się wyłącznie na sukcesach, jakie odniosła Rowling, ale również na błędach i przewijających się potknięciach, które w oczywisty sposób mogą wystąpić, gdy dochodzi do działań o charakterze globalnym.

Pozycja ta być może nie dostarcza typowej naukowej wiedzy z zakresu marketingu, lecz niewątpliwie jest opowieścią w której każdy adept ekonomii dostrzeże wcześniej nabywane w toku studiów teorie i wiedzę teoretyczną wykorzystywaną w niezwykle efektywny sposób.

Jeśli poszukujesz „lekkiej” lektury, która posiada w sobie użyteczną wiedzę z dziedziny marketingu i nie tylko – ta pozycja jest z pewnością dla Ciebie!

Recenzent: Piotr Ostrowski
Sprawdź tą pozycję w księgarni PWN!